De eerste week op Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tessa Laan - WaarBenJij.nu De eerste week op Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tessa Laan - WaarBenJij.nu

De eerste week op Curacao

Door: Tessa van der Laan

Blijf op de hoogte en volg Tessa

01 September 2015 | Curaçao, Willemstad

Bon Biní!

Mijn eerste reisverslag is een feit! Veel leesplezier!

Op dinsdag 25 augustus ben ik samen met Rieke Cruiming om 8:15 vertrokken vanaf Schiphol naar Curaçao. Na een lange reis zijn we 's middags om 15:00 aangekomen bij het appartement (het tijdsverschil is 6 uur met Nederland). Bij aankomst zijn we direct onder een boom gaan staan, omdat het in de zon gewoon niet te doen was na zo'n lange reis.
De eerste dagen was de warmte enorm wennen. Na twee dagen op het eiland ben je eraan gewend en is het zelfs wel lekker.

Nog geen dag na aankomst hebben we al wat gemerkt van het 'rustige' leven hier. De airco van Rieke bleek niet goed te werken en daarom moest er een monteur langs komen. Rond 10 uur zouden ze er zijn. Tien uur werd elf uur, elf uur werd twaalf uur en uiteindelijk kwamen de mannen voor de airco om drie uur 's middags aan. Helaas konden ze niets beginnen, omdat 5 minuten voor hun komst de stroom op het eiland was uitgevallen... Gelukkig kwamen ze dan toch de volgende dag. Wel een uur te laat, maar de airco was gerepareerd. Gelukkig maar!

De volgende dagen hebben we het eiland zo hier en daar wat verkend met ons huurautootje. Een aantal strandjes bezocht en ook de boodschappen bij Albert Heijn doen konden we niet overslaan.
Op vrijdag zijn we naar Punda geweest, het oudste gedeelte van Willemstad. Hier staan de bekende huisjes. Erg leuk en zeker de moeite waard.

Zaterdagavond zijn we voor het eerst op stap geweest. Bij Zanzibar (Jan Thiel Beach) hebben we lekker drankjes gedronken en gedanst op de vrolijke salsamuziek. Leuke mensen leren kennen en vooral veel plezier gehad.
Helaas verliep het einde van de avond iets minder soepel, omdat de accu van de auto leeg bleek te zijn. De remmen van ons huurautootje blijven hangen en daardoor bleven de remlichten branden. Gelukkig waren er twee aardige mannen die ons wilden helpen. Na ongeveer een uur konden we dan toch naar huis rijden en was de avond toch nog geslaagd!

Toch zullen ook wij aan de bak moeten op het eiland. Op maandag zijn we voor het eerst naar stage (Albert Schweitzer) geweest. Hier heb ik kennis leren maken met mijn klas (groep 8) en met de juf (juf Gigi), een echte temperamentvolle Curaçaose. Meteen al valt op dat de kinderen een uniform aan hebben, leerkrachten met 'u' en 'juffrouw' aanspreken en dat het krijtjesbord hier nog volop in gebruik is.
Het onderwijs is klassikaal en de kinderen moeten precies doen wat de juf zegt, anders volgt straf. Erg grappig om het verschil met het Nederlandse onderwijs te zien. Daarnaast spreken de leerlingen meerdere talen (Papiaments, Engels, Spaans en Nederlands) en ook de leerkrachten spreken Papiaments en Nederlands door elkaar heen.
De lokalen zijn niet allemaal voorzien van airco, maar door de schooltijden (7:15 tot 12:15) merk je pas na 10 uur dat het 'warm' begint te worden. Gelukkig staan alle ramen open en zijn er overal 'blowers' aan de muur opgehangen.
Deze week ga ik vooral nog even rustig kijken hoe alles werkt op de school en zal ik af en toe een lesje geven. Hierna zal ik dagdelen over gaan nemen en gaat de stage voor mijn gevoel echt beginnen!

Heel veel liefs van jullie 'dushi',
Tessa

• 03 September 2015 - 22:04

Gert Gea Brugge:

Tessa,

Fijn dat je het daar naar je zin hebt, veel succes en plezier daar.

Groetjes Gert en Gea